Hur Hjärtum blev Sveriges lärosäte nummer ett – på nätet
Ett scenario för 2026 av Ingemar Lindmark, ”framtidsarkeolog”.
Att Hjärtum skulle bli nätutbildningen Mekka, snart för hela Europa, var ingen som trodde 2019. Socknen tog stryk i Lilla Edet, som skolkommun av Lärarförbundet rankad på plats 288 av landets 290 kommuner. Hög sjukfrånvaro noterades. Många hoppade av gymnasiet. Svag skolledning och missnöjda lärare drog ner statistiken, särskilt som de var för få och sämre utbildade.
Nedläggningen av skolan i Hjärtums kyrkby ledde till en protestvåg. Och en revanschlusta som bäddade för socknens utbildningssatsning på nätat.
Något som stack i ögonen var att hjartum.se inte hade med Hjärtum att göra. Adressen ägdes av Hjärtum Utbildning AB, som med fem anställda huserade på Östermalm i Stockholm.
Hjärtum låg så i skymundan att Google på kartan placerade socknen inne i Lilla Edet, från beryktade Fuxernaskolan och kommunhuset ner mot pappersbruket.
Fröet i ekobyn
Det såddes 2019 av med en workshop Hembygd 2.0 i Hjärtums församlingshem. Bakom övningarna att dokumentera äldre tid stod Bohusläns Hembygdsförbund. Mikaela nappade direkt. Får man tro denna framtidsskrivning fortsatte hon året efter med ett projekt kallat Storywalk. En QR-kod på en stolpe läses med mobilen och man får en berättelse om platsen. Helst av en äldre person i videon.
Google Maps snittslar leder virtuellt upp mot Bredfjället. Gunnar Bertilsson drar skrönor om torparna. Stefan Edman från Ljungskile berättar under nätvandringen om flora och fauna. Inte bara för bygdens folk. För nu lockas tyskar och andra utlänningar hit – tack vare stoff på egna språket.
Även om turismen blomstrade så var infon, aktiverad från stolpar i skogen, ingen riktig födkrok. Men eftersom Mikaela lärt sig inspelning med tillhörande webberi lanserade hon på Internet webbkursen ”Hur man gör webbkurser”. Till en början tog sig inte försäljningen trots att Mikaela visade upp sig på Facebook, till och med oftare än Camilla Läckberg.
Tills lyftet kom då Johan och Ahmed blev partner i firman. Efter att ha hoppat av gymnasiet i Lilla Edet och två gånger konkursat med e-shoppar visste de två tjugoåringarna hur en nätaffär ska skötas. Affärsmodellen knyckte de från Google och andra gäng som i garagens haschdimmor satte fart på Internet. Jointröka bjuds gratis till en början, sedan kan man ta bra betalt. Fast Mikaelas apfälla var gratiskursen Fem sätt nå fler med publicering på nätet.
Kunder till Mikaelakurser lockas numera med kirurgiskt riktade betalannonser på Facebook och Instagram. Första webbseminarierna med tillhörande kurser är gratis om man avslöjar e-adressen och tillhörighet på sociala medier. Marknadsföringen fungerar som ostbiten i en råttfälla . Efter hand som aptiten växer stiger priset på kurserna.
Finns Hjärterum finns det stjärterum
Nya ekobyn vid Hjärtumgården ner mot Skogs gamla smedja var en briljant idé, på papperet. Mikaela, Johan och Ahmed blev konsulter åt ekonomiska föreningen Hjärterum för att ge ekobyn en själ som lockade bosättare.
Gräv där du står och mobilisera lokala resurser var rådet. Bygdens äldre hantverkare, ofta med pension, kallades in för att producera nätkurser för självbyggeri och byggnadsvård. I steg 1 gratis, i steg 2 betalt och i steg 4 i levande livet med utbildning i nedlagda folkskolan nedanför kyrkan.
Hur man lagar fönster blev en storsäljare, likaså hur en Friggebod byggs, inspirerat av Egnahemsfabriken på Tjörn. En yxmakare lär ut smide i den gamla smedjan. Yxorna används i kurserna för att timra hus, så som husen i trakten restes förr. Allt filmat för nätkurserna som lockar folk till Hjärtum, både inrikes och utrikes.
Några av de gamla hantverkarna flyttar in i ekobyn, som när de inte bygger det egna huset ger de råd för byggen av grannhusen. Samma recept som egnahemsrörelsen tre generationer tidigare, fast nu med Internet som spelplan. Ingrid Thörnqvist har inspirerat till koloniträdgårdarna vid älven, med hållbar odling både ekonomiskt och socialt.
Studiebesök för socialt byggande görs hos Mikaela som med ungar, hundar, hästar och höns bor ekologiskt i andra ändan av Hjärtumbyn.
Växthuset
– Vi pratar massor om att vi ska ställa om mot elektrifiering och självstyrande bilar. Men vi pratar inte lika mycket om att det också kommer att kräva ny kompetens. Bakom utmaningen stod Volvo Cars vd Håkan Samuelsson, som hotade flytta verksamheten till utlandet om inte kompetensen finns i västsverige,
Lila illa är det i andra branscher som tvingas ställa om snabbt – samtidigt som AMS-kurserna går i graven.
Kastade handsken fångades av ekonomiska föreningen Hjärterum. ”Varför inte använda det webbkunnande vi lärt oss för ekobyn till att tjäna pengar på den exploderande utbildningsmarknaden” resonerade man. Inte som tidigare med amatörer i stora möten för projekt anpassade för att vigga EU-pengar. Utan professionellt som ett forskningsinstitut eller företagskuvös. Resultatet blev Hjärtum Inkubator i Ströms slott.
Efter köpet flyttade Hjärtum Utbildning AB från Östermalm hit för att hos Hjärterum bygga upp en projektorganisation, med kunniga projektledare och styrgrupper. Och som projektägare stod Hjärterum som paraply för finansiering och marknadsföring. För att nå ut lokalt var LillaEdet-Posten viktig, en lokal avisa som på Internet väckts till liv av ortens journalist Pernilla Fredholm.
Tänkbara innovatörer och entreprenörer spårades upp i och utanför Hjärtum, ”Sälj bostadsrätten i Göteborg och du har 4 miljoner i startkapital om du flyttar till en billig kåk i Hjärtum” var främsta raggningsargumentet. Husen hittades i föreningens databas för lediga lokaler i socknen.
Inspirationen för den nya tidens utbildning av Growthacacademy som planterade en filial i Hjärtum. Med en svärm startups i Hjärtum Inkubator som resultat.
Berghs Morning Routine – Growth Academy
Så kallade växthus eller inkubatorer fanns sedan länge omkring högskolorna. Inkubator Hjärtum var något nytt där högteknologi förenades med ekodtrenden i bondsocknen. I företagskuvösens matchmaking mixades kompetenser från teknik, affärsmodeller och pedagogik. Och i vissa fall pengar från riskkapitalister.
Ett exempel på en av Hjärtums företagsgaseller är Chargeeducation, som är på väg ut i Europa med nätbaserad utbildning ”hur ladda batterier effektivare”. Bakom firman står en avhoppare från Nevs i Trollhättan och en annan från ETC Battery and Fuel Cars i Nol.
Carl Javér från Svenshögen är med nya filmproduktionsbolaget i Hjärtum en annan gasell, mycket tack vare samarbetet med Trollhättans Film i Väst. Dubbelt guldbaggebelönade Javér får spridning för kursfilmer globalt hos studenter som vill få in en fot på utbildningsmarknaden. En av affärsänglarna är Bertil Falck, som lämnade Stenungsund och blev välbärgad på Bokmässan i Göteborg, tack vare seminarierna inte minst.
Carl Javérs film Utöya, Guldbaggebelönad för bästa dokumentär och bästa regi.
Campus Öresjö Moocraket
Tjänster online slog ut papperstidningen och tablåteven. Först ingenting, sedan ingenting och så alltihopa. En liknande ketchupeffekt har drabbat högskoleutbildningen. E-learning, med plattformarna kallade Mooc, ville inte ta sig riktigt. Tills Apple och Google slog ihop påsarna med amerikanska prestigeuniversitet. I främsta rummet Stanford University som grundat plattformen Corsera. Likaså Harvard och MIT med edX.
Klicka till filmen på Youtube.
Nätkurserna är gratis för alla men för examination och andra tjänster måste man betala. Annat än att låta sig utsättas för reklamen. Marknaden exploderade sedan Apple etablerat kunskapskoll under kontrollerade former. Och Google som med de resultaten skapade en global databas där arbetsgivarna hittade precis den kompetens de behövde. Det globala universitetet var ett faktum – för här fick man lära allt, från en doktorsgrad i renässansen till att laga en dammsugare.
Många tvivlade på prognosinstuten som 2019 spådde att moocmarknaden skulle växa globalt med 40 % per år – det vill säga en tiodubbling 2017-2026. Men så blev det.
Svenska professorer fick skrämselhicka för allt färre studenter syntes i föreläsningssalarna. Googlecertifikat från MIT och Stanford, som fortare gav jobb, var mer lockande.
Svenska lärosätens byråkrati med rötter i medeltiden lade hinder för en global affärsverksamhet online. På Chalmers och Högskolan i Trollhättan rådde panik. Räddningen blev Hjärterum, som köpts upp av Daniel Ek på Spotify. De bästa professorerna av samma kaliber som salig Hans Rosling rekryterades.
Pedagoger för kursproduktionen hämtades från västsvenska högskolor uppbackade av utbrända lärare på flykt från Fuxernaskolan i Lilla Edet. De som inte jobbade hemifrån satt i nybyggda komplexet i Sollum, norr om kyrkbyn. Nätutbildningen flaggades internationellt på Spotify, gratis eller mot bitcoin.
Riktig fart tog verksamheten då Ikea gick in Hjärterum och ordnat med certifierade kunskapstester i varuhusen, för där köptes inte möbler lika ofta. Ikea har fusionerat Match.com där kompetensen matchas mot behoven, mera som uppdragstaxi än fasta jobb.
Hjärterum hade inte blivit en global spelare utan länets unga invandrare. Kurser produceras bland annat på arabiska, och farsi. Med en stab som behärskar många språk för kundservice och marknadsföring ligger Hjärterum staget före amerikanska konkurrenter.
Att ha kul och para sig har gällt för universiteten i alla tider. Det draghjälpen höll Hjärterum på att missa. Tills kommunerna upplät mark i ödemarken runt Öresjö i skärningspunkten mellan Uddevalla, Trollhättan och Lilla Edet. Där har Skanska byggt ett internationellt campus för lärare och studenter, som är där en eller annan månad. Hjärterums partner EF Education ordnar inte bara resorna utan också danser och annat socialt.
Rapporter
- UKÄ, Öppna nätbaserade kurser (MOOCS) i svensk högskola.
- Ratio. Mer än bara MOOC:s – hur onlineutbildning påverkar den amerikanska universitetssektorn
- Fores. Öppna nätkurser för tusentals. Utvecklingen i norra Europa.
- Regeringen. Öppen nätbaserad utbildning för alla – nu blir det lättare att anordna MOOCs.
Härligt att det finns en lyhördhet för digitaliseringen av undervisning även i Sverige. När tränger det ner till gymnasiet och grundskolan?