Zoohandlarparet i Farsta som blev giganter på e-handel

Det hände vid juletid 1997 i en bedagad lokal i Värtahamnen. Ulla och Bo Lundevall såg inte ut som typiska IT-startuppare. Utan som ett strävsamt äldre par, nervösa för de hade just inte träffat en journalist tidigare. De hade mycket väl kunnat var handlare i en zoo-butik. Vilket de faktiskt var ett tiotal år tidigare i Farsta.

Läs mera….


Ur DN:

Säkert system spar tid. ”Närheten till kunden är fortfarande viktig”

Varje kontokortsbetalning kräver en extra arbetsinsats på 10-15 minuter för att kontrollera att betalaren är behörig. Det slipper vi nu med SET. Det säger Bo Lundevall, vd för Dustin som säljer dataprodukter på postorder.

S-E-Banken ville ha med Dustin i pilotförsöket för SET därför att företaget kommit långt med Internethandeln. En stor del säljs via Internet och nu slipper Dustin ta risken om någon skulle fuska med kontokortet. I första vändan sker det i ett pilotförsök och snart också för alla kortbetalare med SET-certifikat. Banken går i god för att pengarna kommer.

I en stenhård bransch med bruttomarginaler på runt 5 procent är det handlaren med den smartaste logistiken som överlever. Varje sparad krona och varje sparad minut är viktig. Dustin kan nu få iväg sina leveranser snabbare tack vare den nya tekniken. Företaget är ledande i postorderbranschen med en omsättning på 265 miljoner kronor. Ingen annan återförsäljare säljer så mycket av Microsofts produkter till exempel.

– På några månader har andelen av vår försäljning på Internet ökat till 20 procent uppger Bo Lundevall och om något år kan Internetbutiken mycket väl svara för hälften. Men katalogen, som sprids i några hundra tusen exemplar elva gånger om året, är fortfarande det viktigaste marknadsföringsinstrumentet och den kommer att ha sin givna plats även när handeln på nätet växer.

Dustin var igång med handel på Internet redan 1995, fast då var tekniken bara i sin linda. Företaget upptäckte tidigare än de flesta att nätet kunde användas till mer än en snygg skyltplats – det kunde också vara ett effektivt säljverktyg för att ge kunderna bättre service.

– Kunden ser i princip samma information som våra telefonmottagare gör på skärmen. Han eller hon får besked om leveranstid, tidigare inköp och restorder. Plus naturligtvis en presentation av produkterna, men det ger också andra Internetbutiker, säger Bo Lundevall.

Hjärtat är det administrativa systemet för order/lager/fakturering som Dustin utvecklat själva. Därför har det gått snabbt att integrera Internethandeln. Sex stycken på Dustin svarar för katalogen som samproduceras med webbsidorna. Skillnaden är att webben innehåller utförligare produktinformation med de senaste priserna. (Hur det fungerar kan ses på http://www.dustin.se)

Det började 1986 i ett radhus där Ulla och Bo Lundevall kom på idén att sälja dataprogram på postorder. Vardagsrummet fylldes med varor, tvättstugan blev orderrum och hunden Dustin fick släppa till namnet.

Entreprenörssagan påminner om KappAhls. De svenska programgrossisterna var i början inte pigga på att sälja till Dustin eller så kunde de inte leverera den senaste programutgåvan som kunderna visste fanns i USA. Lundevalls gav inte upp utan importerade direkt från Amerika. Stämpeln som ”gråimportör” är dock sedan länge borttvättad.

Det är trångt i Dustinslokaler i Värtahamnen. Ett tiotal personer tar emot order på telefon. Sortimentet innehåller 4 500 artiklar. Lagret fungerar som en logistisk rondell där vissa leverantörer kommer med varor ett tiotal gånger varje dag och ut går postens bilar med företagspaket.

Makarna Lundevall använder nätet och SET-betalningar som avstamp för expansion. Sortimentet kommer i vår att bli tio gånger större – 49 000 – artiklar för nu är inte papperskatalogen längre ett fysiskt hinder. Allt kommer inte att finnas på lager för med snabba inleveranser och den fiffiga tekniken med besked om leveranstid så fungerar det bra ändå.

Den andra innovationen i år är en satsning på papperslösa order och fakturor med EDI. 98 procent av försäljningen går till företag, däribland storkunder som Astra, Ericsson och Statskontoret.

Datormarknaden har också ändrat karaktär. Den stora säljhaussen är över. Hälften av inköpen görs för att ersätta gammalt och då behövs inte samma support. Samtidigt hårdnar konkurrensen och marginalerna krymper.

Postordermarknaden är fortfarande liten men den växer snabbt, kanske 20 procent om året. Dustin ökade 50 procent 1996, 20 procent i fjol och väntas i år öka lika mycket, till 330 miljoner kronor.

Dustin kommer i år att satsa på automatisk nerladdning av program över Internet. Eftersom man slipper skicka paket så kan transaktionen ske utan manuell insats, där SET-betalningen är en viktig detalj.

När man slipper paketen så har geografiska avstånd inte så stor betydelse och Dustin har planer på att expandera i Europa. Samtidigt ökar konkurrensen utifrån.

– Men det måste ändå finnas någon slags närhet till kunden för att kunna ge stöd när så behövs, menar Bo Lundevall.