Robotbåtar räddning för Hjärtum och Västerlanda?

Lilla Edet är en märklig kommun. Som två lunghalvor med bron vid fallen som bronker. Den ursvenska öster om älven får syre från E45 och järnvägen. Den urnorska sidan skrumpnar längs en väg nästan lika slingrig som när pilgrimerna gick här. Så illa att Google Maps placerar Hjärtum mitt i Lilla Edets samhälle.

Thorskog med sitt slott i Västerlanda är en idyll med sjörika skogar in mot Svartedalen. Åt andra hållet syns Lödöse men där älvfåran fungerar som en Berlinmur. Om man inte har en eka vill säga.

Fågelvägen är det några hundra meter till ICA. Lika långt till Tingbergsskolan och Elfhemsgymnasiet. Nu måste man handla i Lilla Edet eller Kungälv halvannan mil bort eller mer. Ungarna i Västerlanda bussas till skolor på samma orter. Men kvällar och helger går inga bussar.

Klicka till Opencyclemap

För en fågel är det två kilometer från Thorskog till Lödöse Södra där det går tåg varje timma till Göteborg. Bara 25 minuter för en tågpendlare.


Robotfärja löser problemet?

Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions testar som bäst robotbåtar i samarbete med MIT och lokala universitet. Med en budget 25 miljoner euro under fem år utvecklas förarlösa farkoster som ska frakta folk och gods på landets kanaler.

Ladda batterier vid bryggan. Som en dammsugare.

Ett tryck på en skärm eller egna mobilen och båten tuffar mot angivna målet med koll på trafiken ungefär som förarlösa bilar. Lika enkelt som när man åker hiss. Fungerar det inte med elkabeln laddas batterier vid bryggan på samma sätt som för en robotgräsklippare.

Så varför inte en robotfärja mellan Thorskog och Lödöse för gående, cyklister och kanske bilar. Och en likadan mellan Utby i Hjärtum och Torpa säteri på andra sidan. Från östra bryggan till uppfarten till E45 är det en kilometer.  Ovisst om den genvägen lönar sig för bilar men definitivt för cyklande. Sjuntorp blir med en halvmil avlägset Utbys närmsta tätort.

Speglad bild. Klicka till källan.

Eller så parkeras ett femtontal lite större båtar tvärs över älven och man har en bro, så som ingenjörssoldater brukar göra. Kommer ett fartyg ser robotbåtar till att det blir en öppning.

Klicka till källan OpenCycleMap

 


Som förr

Robotbåt attraktion för turister? Samma eftermiddag kan de hinna med Lödöse museum, äta på Thorskogs slott, kvällsvandra vid Stendammen och sedan övernatta på Älvbackens b&b.

Historiens vingslag vilar över bygden. Norske kung Magnus Barfot och hans vikingar utkämpade år 1101 två slag mot kung Inges vid Slumpån mellan Sjuntorp och älven. Så låt oss döpa robotbåten till Magnus Barfot. Den vid Lödöse får heta Heliga Birgitta. Damen företog antagligen denna älvfärd tur och retur på spanska pilgrimsresan.

Vid förra sekelskiftet gick ett dussin älvbåtar i trafik mellan Göteborg och Trollhättan. Folk och gods togs vid ett femtiotal bryggor på båda sidor älven. Dags för en renässans med snabba skyttlar utan besättning?

Graverödsfärjan mellan Smörjan och Skansen på östsidan. Klicka till källan Lilla EdetBilder.

Före brobygget färjades folk och fä en dryg kilometer nedströms fallen vid Holma gästgiveri i Hjärtum. Eller ett par kilometer uppströms vid Graveröd i samma socken.

Klicka till källan LillaEdetbilder

Ro-Johan rodde folk mellan Lilla Edet och Ström. Trots resorna farligt nära fallen lyckades han bli 104 år. Värre gick det för ett par från Hjärtum och fyra bönder från Ucklum som efter septembermarknaden i Lilla Edet 1847 skulle ta sig över älven. En åragick av och alla drunknade i fallen.


 

Älven testbana för världsmarknad

Varför robotbåtar i Holland och inte i Sverige, med fler vattendrag och skärgårdar?

Västsverige är världens hot spot för förarlösa fordon. Inte mycket som skiljer från tekniken i en robotbåt.

2025 ska var tredje ny Volvo vara självkörande och varannan väntas gå på el. Uber har beställt 24 000 självkörande Volvos med leverans före 2021.

Volva Cars och Autoliv i Vårgårda satsar en miljard i samriskbolaget Zenuity i Göteborg som utvecklar automatiken. Ericsson bidrar med en IT-plattform.

Nevs i Trollhättan har lanserat den självkörande elbilen InMotion, snarlik en Saab 9-3. Kinesiska taxiföretaget Didi tänker investera 4 miljarder kr i Nevs körautomatik. Målet är en miljon sådana taxis 2020.

Forskningsinstitutet Rise trafikerar en självkörande buss i samarbete med Chalmeers. Filmen visar försöket i Lindholmen i Göteborg. Just ingen skillnad mellan en förarlös buss och en robotbåt.

Ett hundratal jobbar med förarlöst på Volvo Lastvagnar. En Volvosopbil rullar redan i Göteborg. Ett göteborgsföretag låter Schenker testa eldrivna lastbilar utan förare i Jönköping. Hogia utvecklar i Stenungsund system som knyter samman nya tidens trafik. För att citera KTH-forskaren Anna Pernestål Brenden :
Självkörande fordon är hajp just nu och de kommer att komma. En sak är extra intressant, och det är att det går mycket snabbt. Hade någon frågat en forskare för fem år sedan när de självkörande bilarna skulle finns på våra gator skulle svaret vara år 2040. För två år sedan hade svaret blivit 2030 och idag säger tillverkarna ”runt 2020”.

Egentligen är navigering enklare på vattnet. Fartygen har full koll på varandras position och kurs tack vare Håkan Lans uppfinning Automated Identification System, som är världsstandard.

Klicka till MarineTraffic

På älven är det glest mellan båtarna, det kan man se på MarineTraffic.com

 

 

 

 

 

 

Göteborgs stad planerar redan för autonoma fordon. Frågan är vilken kommun i älvdalen som är först till kvarn med autonoma båtar? Bättre testbana på längden eller tvärs älven finns knappast.


Kommunal härdsmälta……eller?

Norra Hjärtum i översiktsplanen. Blågrön R-markering undantar byggande. Marken reserveras för naturskydd, vindkraft och friluftsliv. I det gula ska odlingslandskapet bevaras.

”För att orten ska få högre attraktivitet krävs att kommunikationer och förbindelser med centralorten och Trollhättan förbättras genom bättre gång- och cykelvägar samt en tätare kollektivtrafik. Orten har tillgång till fina storslagna naturområden för rekreation och friluftsliv som kan utvecklas vidare”.

Så skrivs det om Hjärtum i Översiktsplanen från 2012. Sedan stängdes Hjärtumskolan och byggrätten skars ner med utökat strandskydd. Västerlanda betraktas än mer som centralortens Skansen och nämns inte i sammanhanget.

Kommer planerarna att lägga till robotfärjor i nästa översiktsplan som ett sätt att vitalisera den urnorska sidan av älven? Faktum är att kommunen har kniven mot strupen. Lilla Edet är mest skuldsatta kommunen i våra tillväxtregioner. Tionde mest skuldsatta rankat för landets alla kommunerer. Det behövs fler goda skattebetalare för att dela på den skuldbördan.

Klippt ur Ttela

Vad händer om SCA-avknopparen Essity stänger fabriken i Edet och drygt 400 blir utan jobb? Och mer än det dubbla sett till underleverantörer och samhällsservice? Relativt folkmängden en smäll väl så tuff som då Saab stängde i Trollhättan.

Förr låg varven tätt längs älven. Thorskogs varv i Västerlanda. Klicka till källan LillaEdetbilde

Senaste året har Essity stängt mjukpapperfabriker i Spanien, Frankrike och Chile. Fler står på tur. Höjda kostnader för energi och råvara tvingar företaget till hårdhänt ommöblering på sikt. Med snäva marginaler är konkurrensen knivskarp. Värsta konkurrenten, Kimberly Clark, sparkar 5 500 i ett antal nedlagda fabriker.

Om Essity i Lilla Edet ligger i själatågetet är svårt att veta. I fatet ligger att fabriken är en de mindre i norra Europa. Med risk för skärpta miljökrav med tanke på älven som dricksvatten nedströms.

En kommun med sjukdomsinsikt planerar för ett liv ex-Essity . Trollhättan fick Nevs som tröst efter Saab. Vad får Lilla Edet? Kanske en tillverkning av robotbåtar i de tomma lokalerna. Edet River Shuttles? Om nu inte husen i gamla Lödöse varv skulle vara lediga.

Och om inte? Då har Lilla Edet i alla fall gjort avtryck i de stora tidningarna som en företagarkommun på alerten.


/ Av Ingemar Lindmark

 

 

Ett svar på ”Robotbåtar räddning för Hjärtum och Västerlanda?”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *